The division of labor and voluntary production

La división del trabajo y la producción voluntaria

Giampaolo Garzarelli
School of Economic and Business Sciences
University of the Witwatersrand
Johannesburg, Republic of South Africa
E-mail: giampaolo.Garzarelli@Wits.ac.za

The objective of this work is to run through some of the organizational characteristics of voluntary production, such as open source, the professions and scientific communities. To do so, the work considers production as division of labor rather than as production function. It finds that voluntary production exhibits: (1) the contribution of effort rather than of products; (2) self-selection in effort contribution; (3) a redundant division of labor characterized by social learning by doing; (4) a formal and informal hierarchical coordination. (81 words.)
Key words: Division of labor, learning by doing, nature of the firm, voluntary production.

El objetivo de este trabajo es el de revisar algunas caracteríticas organizacionales de la producción voluntaria tales como las del código abierto, de las profesiones y de las comunidades científicas. Para hacer esto, el trabajo considera la producción como división del trabajo en lugar de considerarla como una función de producción. El hallazgo consiste en que la producción voluntaria exhibe: (1) la contribución de esfuerzo en lugar de la de productos; (2) la auto-selección en la contribución del esfuerzo; (3) una redundante división del trabajo caracterizada por un aprender haciendo social; (4) una coordinación jerárquia formal e informal.
Palabras clave: División del trabajo, aprender haciendo, naturaleza de la empresa, producción voluntaria.